ماژول رسانه

 ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
  فایلهای مرتبط
 
تمام فایلهای سمعی ‌و ‌بصری مانند (عکس، فلش، صدا، ویدئو، Word ،Power Point، PDF، فایل‌ متنی، Excel، Flv ) که در طراحی سایت استفاده شده است و یا نیاز‌ است در سایت قرار‌ گیرند، از طریق ماژول رسانه وارد‌ ‌نرم افزار سمپا می‌شود تا بتوان در بخش های مختلف سایت از آن ها بهره برد.

warning بهتر است تمام تصاویر و فایل های مورد ‌نیاز برای استفاده در سایت یا پورتال را ابتدا در ماژول رسانه وارد ‌نمایید. زیرا دراین صورت پایگاهی از رسانه ها را خواهید داشت که امکان گروهبندی و جستجو نیز در آن وجود دارد. ازطرفی رسانه های وارد شده در ماژول رسانه تنها یکبار از فضای میزبانی شما استفاده می‌کنند اما بارها می‌توان در طراحی سایت و یا قسمت های مختلف، از آنها استفاده نمود.

مطالب این بخش در یک نگاه:

بررسی عملکرد ماژول رسانه در طراحی سایت

بررسی عملکرد ماژول رسانه در طراحی سایت:

برای دسترسی به ماژول رسانه می‌توان روی آیکن مربوط به ماژول ‌رسانه icon media در صفحه نخست سمپا کلیک‌ کرده یا اینکه از منوی سمت راست فهرست رسانه ها را انتخاب نمود.

پس از ورود، فهرستی از رسانه های استفاده شده در طراحی سایت، به همراه نوع و حجم آن ها را می‌بینید که با کلیک بر روی عنوان هر کدام وارد صفحه مشخصات و ویرایش آن رسانه می‌شوید.

ماژول رسانه 1  

رسانه جدید:

برای اضافه کردن فایل جدید و استفاده از آن در طراحی سایت، بر روی دکمه "رسانه جدید" کلیک کرده و یا از منو سمت چپ "رسانه جدید" را که در تصویر بالا مشخص شده اند، انتخاب نمایید.

warning  فرمت های قابل استفاده در ماژول رسانه برای طراحی سایت عبارتند از:
  • عکس: jpeg , tif , gif , png , bmp
  • صدا‌: mp3 , wav , ra , ram , wma
  • فیلم: avi, mpg , mov , wmv , dat
  • فلش: swf
  • فلش ویدئو: flv , mp4
ماژول رسانه2  
  • زبان: در طراحی سایت های چندزبانه، از این گزینه برای انتخاب زبان مربوطه در وارد کردن اطلاعات فایل مربوط به آن زبان استفاده‌ می‌شود.
  • عنوان: نام فایل در این قسمت وارد می‌شود، برای تسریع در جستجوی فایل در رسانه بهتر است نامی‌ هماهنگ با رسانه انتخاب ‌شود.
    warning یکی از اقدامات موثر بر سئو (Seo) سایت استفاده از نام مناسب برای رسانه هایی است که در طراحی سایت از آن ها استفاده می‌شود. زیرا نامی‌ که به رسانه می‌دهید به عنوان تگ "alt" به رسانه اضافه می‌شود، در نتیجه باعث افزایش سئو (Seo) سایت و ایندکس تصاویر شما در موتورهای جستجو می‌شود.
  • لینک: اگر بخواهید زمانیکه روی فایل کلیک ‌می‌کنید به صفحه خاصی لینک داده ‌شود، آدرس‌ الکترونیکی آن صفحه را در این‌ بخش وارد نمایید.
  •  توضیحات: می‌توان توضیحات تکمیلی مربوط به فایل را در این‌ قسمت وارد کرد.
  • تاریخ‌ ارسال: تاریخ‌ و‌ زمان افزودن‌ رسانه جدید را نمایش‌می‌دهد.
  • فایل‌ مرتبط: با کلیک کلید Browse فایل مدنظر را از کامپوتر انتخاب باید کرد.
  • درج نشان روی تصویر و درج متن روی تصویر: با انجام تنظیمات لازم، می‌توان تعیین نمود واترمارکی بصورت متنی و یا تصویر بر روی تصاویر وارد شده، درج گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر به راهنمای درج واترمارک در طراحی سایت مراجعه فرمایید.
  • گروه‌بندی: این امکان وجود دارد که رسانه ها را گروهبندی نمایید و براساس گروهبندی ها دسترسی سریع تری به فایل ها داشته باشید. برای ایجاد گروهبندی ها نیز می‌توان از طریق لینک "فهرست گروهبندی ها" گروه های مدنظر را ایجاد کرد.
ماژول رسانه3  ماژول رسانه4  

در صفحه جدید پس از انتخاب زبان مناسب، گروه پدر را انتخاب نمایید.
در قسمت نام گروه ، نام گروه جدید را نوشته و ذخیره نمایید.
warning لازم به توضیح است که جهت افزودن گروه جدید انتخاب گروه پدر و درج نام ضروری است و سایر فیلدها اختیاری می‌باشند.
شما می‌توانید برای گروه ها توضیحاتی را به دلخواه وارد نموده و یا براساس اولویتی که مدنظر دارید فهرست گروهبندی را مرتب نمایید. همچنین می‌توانید برای گروهبندی های موجود تصویری اضافه نمایید.
 بصورت پیش فرض زمانی که گروهی ایجاد می‌گردد، فعال می‌باشد و محتوای مربوط به آن نیز بر روی سایت نمایش داده می‌شود، اما چنانچه بخواهید اطلاعات مربوط به یک گروه خاص از سایت خارج گردد می‌توانید این گزینه را غیر فعال نمایید.

بعد از ذخیره‌ فایل، اطلاعات فایل از قبیل وضعیت، حجم و اندازه آن به همراه چند کلید دیگر در بالای صفحه فعال می‌گردد که عبارتند از:

ماژول رسانه5  
  • حجم تصاویر: سرعت بارگزاری تصاویر و رسانه ها در طراحی سایت تاثیر مستقیم برروی سئو (Seo) سایت دارد. پس بر کم بودن حجم رسانه ها دقت نمایید. 
  • تکرار: از طریق این کلید، رسانه از این گزینه استفاده ‌می‌شود.
  • ویرایشگر تصویر: از طریق ویرایشگر تصویر می‌توان بصورت مستقیم ، ویرایش‌های محدودی را روی‌ تصویر انجام‌ داد. ولی اگر بخواهید تغییرات بیشتری روی‌ تصویر داشته ‌باشید و نیز حجم‌ تصویر را کاهش‌ دهید باید از نرم ‌افزارهای ویرایش حرفه ای نظیر Photoshop استفاده نمایید.
  • فهرست رسانه های Cache شده: در اثر مشاهده تصاویر، سیستم بصورت اتوماتیک رسانه هایی که بیشتر مشاهده شده باشند را Cache کرده و در این بخش لیست می‌کند تا دسترسی سریعی به آنها فراهم نماید. از طرفی این امکان نیز فراهم است تا یک تصویر را در یک اندازه خاص به عنوان تصویر به سیستم کش اضافه نمایید تا از آن به بعد آن تصویر را با مشخصات cache شده نمایش دهد.
    فهرست رسانه های cache شده
  • آلبوم هایی که این رسانه در آن قرار دارد: درصورتی که در طراحی سایت، تصاویر در آلبوم ها استفاده شده باشند در این بخش نام آن آلبوم ها نمایش داده می‌شود. از طرفی می‌توان بدون وارد شدن به ماژول آلبوم، مستقیم رسانه را به آلبومی‌ الصاق نمود.

افزودن رسانه به آلبوم در ماژول رسانه

ارسال‌ دسته‌ای رسانه:

اگر بخواهید تعدادی عکس را بصورت یکجا و همزمان در ماژول رسانه آپلود نمایید، می‌توانید از منو سمت راست گزینه ارسال دسته ای را انتخاب کنید. برای ارسال دسته ای محدودیتی در تعداد فایل های ارسالی وجود ندارد بلکه محدودیت در حجم فایل ها است.

ماژول رسانه6   برای ارسال فایل ها بصورت یکجا باید چند نکته مهم را مدنظر داشته باشید:

  1. فایل ها را باید درقالب فایل فشرده (zip ) آپلود نمود. لازم به ذکر است که فشرده سازی نیز نباید از طریق نرم افزاها انجام گیرد؛ بلکه باید فایل ویندوزی باشد. برای این کار کافیست فایل ها را انتخاب کرده سپس کلیک راست کرده و از طریق گزینه send to compressed فایل ها را فشرده نمود.
  2. به هیچ عنوان فولدر حاوی فایل ها را فشرده نسازید. حتما فولدر را باز کرده و فایل های مد نظر را انتخاب کرده و از روش ذکر شده اقدام به فشرده سازی نمایید.
ماژول رسانه7  

پس از ورود به صفحه ارسال دسته ای طبق روال زیر عمل نمایید:

ماژول رسانه8  
  • عنوان: هنگامی‌ که فایل فشرده را آپلود می‌کنید، نرم افزار بصورت اتوماتیک محتوای فایل را جدا جدا کرده و در فهرست رسانه ها با نامی‌ که در این بخش وارد کرده اید، لیست می‌کند.
  • فایل‌ مرتبط: فایل مورد نظر را از طریق دکمه Browse از کامپیوتر انتخاب کرده و با زدن دکمه ذخیره، آن را آپلود نمایید.
  • می‌توانید در این قسمت نیز رسانه ها را گروهبندی کرده و یا واترمارک بر روی آنها درج نمایید.

فهرست رسانه :

در این قسمت، فهرست تمامی‌ رسانه‌ها به‌ همراه برخی مشخصه‌ها مانند کد رسانه ، عنوان ،تاریخ‌ ارسال، نام ارسال‌کننده، نوع‌ رسانه ، حجم‌ رسانه و پیش‌نمایش رسانه بدون بازکردن آن، موجود است. 
در بخش جستجو نیز با وارد کردن اطلاعات فیلدهای درنظر گرفته شده، می‌توان رسانه‌ موردنظر را جستجو و سپس بر روی رسانه‌ مربوطه کلیک ‌کرده، آن را ویرایش یا حذف‌ نمود.

فهرست رسانه های حذف شده:

در این بخش رسانه هایی که قبلا حذف شده‌اند بصورت فهرست وار نمایش داده می‌شوند که می‌توان با انتخاب این رسانه ها آنها را حذف فیزیکی نیز نمود.

چگونگی نمایش‌ رسانه در سایت:

در طراحی سایت، فایل های‌ رسانه را می‌توان در ماژول های مختلفی مثل آلبوم ، اخبار و ... بکاربرد.(روش قراردادن رسانه برای استفاده در ماژولها، در توضیحات مربوط به هر ماژول ذکرشده‌ است). علاوه‌ بر این می‌توان در کادرهای‌ ایستا نیز از فایل هایی که در رسانه قرار داده ‌شده، استفاده‌ کرد.(روش قراردادن رسانه در  کادر ایستا در راهنمای ویرایشگر توضیح‌ داده ‌شده‌ است)

 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.